JOIN FACEBOOK KAMI

JOIN FACEBOOK KAMI
Join FaceBook, Sila Klik Logo

Monday 16 July 2012

SEMAKIN PELIK DENGAN PENTADBIRAN US AZIZAN DI KEDAH

Pelik betul dengan dasar Kerajaan Negeri Kedah di bawah MB Us Azizan.  Baru beberapa hari kita bersusah payah mengumpulkan rakyat untuk menyertai Himpunan Oren di KL pada 14 Jul yang lalu kerana membantah penyenaraian Felda ke Bursa Saham, secara tiba-tiba anak syarikat PKNK iaitu GLC Kerajaan Negeri Kedah sendiri membeli saham tersebut.
 
Apa kata Mahfuz, Naib Presiden PAS?  "Bukan satu sabotaj walaupun berpendapat ia tidak sepatutnya berlaku".  "Saya tidak menganggap perkara ini sebagai sabotaj. Tetapi mereka berfikir ini berniaga, (ada) untung, rugi. (Lagipun) duit itu bukan kepentingan mereka atau menteri besar. "Duit itu, kalau untung, untuk pembangunan negeri dan rakyat," katanya.  (Malaysiakini).
 
Semakin pelik dengan pentadbiran di bawah Us Azizan sekarang.  Dulu isu Akta AUKU, begitu juga.  PR jelas menentang AUKU, tetapi ada pelajar yang menuntut di Universiti/Kolej di bawah Kerajaan Negeri dikenakan AUKU.  PR jelas membantah penyenaraian FGVH, bahkan kempen giat dijalankan oleh Mazlan Aliman, tokoh PAS juga yang menasihati para peneroka jangan terjebak dengan saham berisiko tinggi seperti itu, tetapi Kerajaan Kedah melakukan yang sebaliknya.

SAMM Pahang merasa musykil apakah pendirian PR, khususnya PAS Kedah di dalam isu penyenaraian FGVH ini sebenarnya?  Mahfuz kata tindakan itu bukan sabotaj?  Jika bukan sabotaj, apakah itu direstui oleh Pejabat MB Kedah?  Jika ianya tidak direstui tetapi dilakukan secara senyap-senyap oleh bos PKNK tanpa melalui Lembaga Pengarah PKNK, apakah sepatutnya Kerajaan Negeri Kedah perlu lakukan?  

Jika mahu fikir untung, lebih baik berniaga dengan Yahudi.  Lojiknya, jika dianggap pelaburan itu menguntungkan, mengapa kita sibuk-sibuk menasihatkan para peneroka jangan terlibat dan bersetuju dengan penyenaraian tersebut? 

MB Kedah tolong jawab dengan jujur isu ini.  Jangan selalu buat rakyat pening dengan pentadbiran di Kedah.  Simpati juga dengan Mazlan Aliman yang terlalu kuat bekerja selama ini....

 

No comments:

Post a Comment